Zespół Aspergera a autyzm – podobieństwa i różnice

Zespół Aspergera i autyzm to zaburzenia neurorozwojowe wchodzące w skład spektrum autyzmu. Choć często bywają ze sobą mylone, różnią się one przebiegiem, nasileniem objawów oraz momentem ich występowania. Od 2022 roku, zgodnie z klasyfikacją ICD-11, obie jednostki zostały formalnie ujęte w ramach wspólnego terminu: zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD).

Autyzm – kiedy i jak się objawia?

Autyzm (w szczególności autyzm dziecięcy) jest zazwyczaj rozpoznawany przed ukończeniem 3. roku życia. Objawy mogą być widoczne już w pierwszym roku życia dziecka.

Jego objawy dotyczą trzech głównych sfer:

  • trudności w interakcjach społecznych (np. brak kontaktu wzrokowego, niechęć do kontaktu z rówieśnikami),
  • zaburzenia komunikacji (opóźniony rozwój mowy, brak gestów, echolalia),
  • powtarzalne, stereotypowe zachowania (rutyny, nadwrażliwość na bodźce, fiksacje).

Zespół Aspergera – łagodniejsza forma autyzmu?

Zespół Aspergera najczęściej bywa diagnozowany w wieku szkolnym, zazwyczaj między 8. a 11. rokiem życia. Objawy mogą występować wcześniej, lecz często są mniej wyraźne i zauważane dopiero w kontekście trudności szkolnych. Objawy są łagodniejsze niż w przypadku autyzmu, a rozwój intelektualny i mowy przebiega zazwyczaj prawidłowo lub ponadprzeciętnie. Charakterystyczne cechy to:

  • problemy w nawiązywaniu relacji społecznych,
  • dosłowne rozumienie języka i specyficzny, często „dorosły” sposób wypowiadania się,
  • skupienie na jednej, wąskiej dziedzinie zainteresowań,
  • świetna pamięć i przeciętny lub wysoki iloraz inteligencji.

Wspólne cechy

Oba zaburzenia charakteryzują się:

  • trudnościami w rozumieniu emocji i intencji innych osób,
  • potrzebą rutyny,
  • powtarzalnością zachowań,
  • nad- lub niedowrażliwością sensoryczną.

 

Najważniejsze różnice

Cecha Autyzm Zespół Aspergera
Rozwój mowy Opóźniony lub nieprawidłowy Prawidłowy, czasem nienaturalnie rozwinięty
Inteligencja Może być obniżona Najczęściej przeciętna lub wyższa
Wiek diagnozy Przed 3. rokiem życia Najczęściej 8–11 lat
Komunikacja Brak alternatywnych form komunikacji (gesty, mimika) Komunikacja werbalna rozwinięta, choć sztywna
Funkcjonowanie społeczne Duże trudności w relacjach Trudności, ale łagodniejsze

 

Podsumowanie

Mimo wspólnej klasyfikacji w spektrum autyzmu, zespół Aspergera i autyzm nadal różnią się między sobą w istotnych obszarach funkcjonowania. Rozpoznanie konkretnej formy zaburzenia ma kluczowe znaczenie dla wdrożenia odpowiedniego wsparcia rozwojowego, edukacyjnego i terapeutycznego.

 

Bibliografia:

  • American Psychiatric Association. (2013). DSM-5: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. American Psychiatric Publishing.
  • Cieszyńska J., Korendo M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków.
  • Korendo M. Kryteria diagnozy różnicowej autyzmu i zespołu Aspergera.
  • Rynkiewicz A. (2009). Zespół Aspergera, Gdańsk.
  • Skawina B. (2016). Autyzm i zespół Aspergera. Objawy, przyczyny, diagnoza i współczesne metody terapeutyczne. Wydawnictwo Edukacyjne.
  • Światowa Organizacja Zdrowia. (2022). ICD-11 – International classification of diseases. World Health Organization.
  • Tolak K., Sybilski J. A. (2007). Zespół Aspergera – autyzm łagodny czy odrębna jednostka chorobowa? Pediatria Polska, s. 233–238.
  • Wojciechowska A. Charakterystyka języka i komunikacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera.